دانستنی های پزشکی, میوه ها

میوه انجیر

میوه انجیر :

میوه انجیر میوه ایست گوشتی ، شیرین ، دارای تخم های کوچک ، گرد و کاسه ای با پوستی کرک دار که بر روی درختی به نام فیکوس رشد میکند .
انجیر دارای املاح ، مواد معدنی ، خواص و فواید بسیاریست که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

نام علمی : ficus carica

تیره ی : توتیان

گروه مصرفی : مسهل ها

اسامی دیگر : شال انجیر ، انجیر خوراکی

 

 

اطلاعات درمانی میوه انجیر :

انجیر حاوی فورانوکومارین ها ، ساکارید ها و موسیلاژ ها است به طور کلی میزان قند ، مواد معدنی و فیبر ، کلسیم (۱۶۲ میلی گرم در ۱۰۰گرم) ، پتاسیم (۶۸۰میلی گرم در ۱۰۰گرم) ، منیزیم ، منگنز ، آهن و مس در آن بالاست.

۱۰۰گرم انجیر خشک میتواند ۲۵۰ کالری انرژی تولید کند که این میزان انرژی توسط ۰/۹ گرم چربی ، ۳/۳ گرم پروتئین ، ۶۳/۹ گرم قند و ۹/۸ گرم فیبر تولید میشود.

 

 

خواص و فواید میوه انجیر :

🟢بسیار مفید برای یبوست شدید (بهتر است که ۷عدد انجیر را در یک لیوان گلاب به مدت ۵ ساعت بماند ، سپس آخر شب قبل از خواب انجیر ها ، و صبح قبل از صبحانه گلاب را بخورید)

🟡مفید برای درمان ، بهبود و پیشگیری از بواسیر.

🟢فیبر بالای انجیر موجب تحریک کردن روده ها به فعالیت میشود.

🟡پتاسیم بالای آن فشار خون را تنظیم میکند.

🟢قلیای بالای آن باعث ثابت ماندن اسیدیته خون میشود.

🟡تنظیم کننده اختلالات گوارشی

🟢منبع عالی برای تامین آهن و منیزیم بدن

🟡مفید برای کم خونی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

🟢انجیر منبع خوبی از مواد معدنی دوست دار استخوان از جمله کلسیم، منیزیم و فسفر است. این میوه به ویژه سرشار از کلسیم است و میزان آن خیلی بیشتر از میوه های دیگر گزارش شده است.

🟡انجیر به عنوان یک مکمل فوق العاده برای باروری در نظر گرفته می شود. این میوه سرشار از کلسیم، آهن، پتاسیم، روی و منیزیم است. منیزیم به عنوان ماده معدنی مورد نیاز برای تولید هورمون های جنسی آندروژن و استروژن شناخته می شود که با مصرف این میوه می توان تا حد زیادی آن را تامین کرد.

 

 

روش های مصرف انجیر:

انجیر خام را می توان به راحتی به عنوان میان وعده تازه مصرف کرد، یا نصف کرد و در سالاد ریخت تا طعم بیشتری داشته باشد. علاوه بر این می توان از انجیر تازه در تهیه انواع شیرینی، کیک و کلوچه و انواع دسر نیز به عنوان یک شیرین کننده طبیعی و مقوی برای کودکان استفاده کرد.

نحوه دیگر مصرف آن به صورت خشک یا خیسانده شده است که می تواند در آجیل و همراه با بقیه اقلام میل شود. عادت به خوردن انجیر در کودکان و نوجوانان می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی آن ها شود

 

 

موارد منع مصرف :

افرادی که مبتلا به اسهال هستند و یا مستعد به اسهال.

 

 

 

 

برای مشاهده سایر مقالات مشابه روی این لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *